top of page

PHISHING: Podvodné zprávy a jejich následky

Vážení čtenáři,


v posledních letech přinesl vzestup technologií do našich životů řadu vylepšení a vymožeností. Zároveň však zvýšil riziko, že se staneme oběťmi podvodných aktivit, zejména prostřednictvím klamavých SMS zpráv a e-mailů. Těmto útokům se říká "phishing", slyšeli jste už o tomto pojmu?


Následky podvodných zpráv

Podvodné zprávy mohou přicházet prostřednictvím různých kanálů - e-mailů, SMS či dokonce sociálních sítí. Často jsou maskované jako oficiální komunikace od bank, vládních institucí nebo známých firem. Nejčastěji se snaží nalákat oběti ke sdílení osobních údajů nebo k provedení finančních transakcí.

• Ztráta financí: Odeslání peněz na falešný účet může být velmi rychlé a nevratné. Může Vám také přijít SMS s textem, že dlužíte za nezaplacenou složenku, že Vám kurýr veze balíček a musíte zaplatit za dopravu

• Odcizení osobních údajů: Podvodníci se snaží získat citlivé informace, které mohou být použity k odcizení identity, podvodu, půjčky nebo vydírání.


• Narušení soukromí: Otevření odkazů v podvodných zprávách může vést k nainstalování škodlivého softwaru, což může ohrozit bezpečnost Vašeho zařízení a soukromí.


Jak se chránit?

• Ověřte odesílatele: Pozor na oslovení. Většina legitimních organizací Vás oslovuje jménem. Pokud e-mail začíná pouze "Vážený pane/paní" nebo "Dobrý den" bez uvedení Vašeho jména, buďte ostražití. Vždy pečlivě zkontrolujte, zda je odesílatel legitimní. Neodpovídejte na zprávy od neznámých osob nebo organizací. Pamatujte, že banky nikdy nerozesílají SMS.


• Ignorujte výhružky: Žádná organizace po Vás nesmí chtít Vaše přihlašovací, osobní či jiné údaje pod pohrůžkou zablokování účtu apod.


• Nesdílejte citlivé informace: Nikdy neposkytujte citlivé informace, jako jsou hesla nebo čísla kreditních karet prostřednictvím nevyžádaných zpráv. Pokud máte podezření, že volající z údajné banky nezní příliš věrohodně, nikdy s ním do telefonu nesdílejte žádné citilivé informace. Raději zavěste a zavolejte na oficiální linku banky. Již se mi pár klientů ozvalo s tím, že jim někdo takový volal a tak se raději odvolali na mé jméno, že celou záležitost ještě projednají se mnou, tedy finančním poradcem a ať se volající ozve později. Později už se nikdo naštěstí nikdo neozval a když mi klienti vyprávěli, o co se jednalo, šlo o jasný případ phishingu.


• Poznejte varovné signály: Buďte obezřetní při identifikaci varovných signálů, jako jsou gramatické chyby, překlepy, nátlak nebo nežádoucí odkazy. Věnujte pozornost telefonním předvolbám a textu za @.


• Dvoufázové zabezpečení: Pokud to jde, aktivujte si na svých účtech dvoufázové ověření. Po zadání hesla budete potřebovat zadat ještě ověřovací kód, který Vám přijde na telefon nebo e-mail.


• Při platbě na internetu vždy zkontrolujte, jestli jste nebyli v posledním kroku platby přesměrování z webu obchodníka na web v jehož názvu je změť písmen a číslic např. xfmzapo46pu7dapfah.


Pokud máte podezření, že obdržená zpráva je podvodná, okamžitě kontaktujte příslušnou instituci nebo policii. Mějte na paměti, že legitimní organizace nikdy nežádá o citlivé informace prostřednictvím nezabezpečených kanálů komunikace.


Tip na závěr

Otestujte si svou schopnost rozpoznání podvodných zpráv pomocí testu od Jigsaw od společnosti Google. Stačí si vytvořit falešnou identitu (nevkládejte své osobní údaje, osobní údaje i e-mail si vymyslete!😉 např. Růženka Šípková a e-mail ruzenka@sipkova.cz nebo Mikeš Kocourek s emailem mikes@kocourek.cz 😊) a test Vám předloží různé příklady zpráv. Vaším úkolem je jednoduše rozhodnout, zda se jedná o podvodnou nebo bezpečnou zprávu.


Je zde 8 příkladů. Napište mi, jak jste v testu uspěli.😊

Těším se na Vaši odpověď.



تعليقات


Přihlaste se k odběru novinek!

Děkujeme, že jste se přihásili!

bottom of page